Kolumna: Poklicni amaterji

Na portalu Slo-Foto.net objavljamo novo kolumno avtorja Andreja Korenča - fotokaj.

"Veste, kaj se splača? V naslednjih dneh ob večerih stati na ljubljanskem Prešernovem trgu in slišati navdušenje, ko pade gol. Nedoumljivo je slišati Ljubljano, kako zbobni, ko reprezentanca Katarija nabije gol reprezentanci Čada. Mislite, da Čad ima nogometno reprezentanco? Mislite, da veste, kje Čad sploh je? Mislite, da nek Brazilec misli, da ve, kje je Slovenija, in razmišlja, ali imamo svojo nogometno reprezentanco? Mislite, da si ta Brazilec misli, da mi sploh nič ne mislimo?"

kolumnaOK, zajebavam ... Hec je v tem, da Slovenci kar hitro zapademo v kakšno evforično stanje, da se le imamo luštno. To sicer ni nič slabega, prav nasprotno; je v prid narodni zavesti. Bili smo že nogometni narod, smučarski narod, smučarsko-skakalni narod, ko so košarkarji raztural, smo bili tik pred tem, da postanemo košarkarski narod (izza kakega vogala je bilo slišati celo, da smo ...), in v torek sem bil poučen, da smo Slovenci tudi narod vinarjev ter da je Ljubljana mesto vina in vinske trte (come on ...!).

Na koncu pa, ko pomislim na fuzbal, se mi utrne Cime in njegov osmojeni mercedes, ob smučariji pomislim na Janico, ob skakalcih na Japonce, ob vinarstvu pa se zgrozim ob dejstvu, da se Ljubljana med drugim deklarira za mesto vina in trte in to že od leta 1987! Same neumnosti. V čem je potem fora, da smo ves čas narod 'nečesa'?

Kajti, pred časom sem iz ust znanega slovenskega fotografa pokasiral izjavo, da smo slovenci narod fotografov. Zakuhala jo je pa novinarka češ, ali lahko potrdi, da smo slovenci narod fotografov. In je. Model je gladko potrdil, da je temu res tako. Mislim ... glede na to, da je nekaj tako nenavadnega dejal človek, ki je tudi sam fotograf, ajde, še nekako gre. Vzemimo, da je to deloma potrdil tako, malce v dobrobit stanovskim kolegom. Novinarka pa itak pojma o pojmu ni imela in če bi takrat imela pred sabo vulkanizerja, bi pa njega vprašala, če Slovenci v svetu res veljamo za narod vulkanizerjev ...

V bistvu sploh ne vem, koliko je pri nas fotografov; nas je veliko? Ogromno? Ravno prav, premalo, zadosti, sodimo v evropsko povprečje ali v svetovni vrh? Število ali ocena števila me sploh ne zanimata, temveč kaj Slovenija stori za svoje fotografe. Kaj stori slovenski narod dobrega, plodnega, da lahko nek slovenski fotograf govori o njem kot narodu fotografov? Se kdo kdaj vpraša od kod tem fotografom znanje?

Nabrali so ga 'na cesti' ali zgradili na temeljih izkušenj in fotografskega dela. Čisto majcen delež naših fotografov pa je znanje nabral v izobraževalnih ustanovah. V Sloveniji je le ena fotografska šola, ki to zares je; ljubljanska Srednja šola za oblikovanje in fotografijo (SŠOF) v Križankah. Menim pa, da le-ta svojim dijakom ne nudi zadostnega oz. ustreznega izobraževanja. Preden nadaljujem, naj takoj razjasnim nekaj dejstev; tudi sam obiskujem predavanja na tej šoli, in sicer v programu izobraževanja odraslih. Spoštujem zaposlene na šoli in se zavedam, da je stanje, kakršno je, v največji meri neodvisno od njih. Govorim o nečem večjem, o vitalnosti srednješolskega fotografskega izobraževanja.

Danes pač v srednji šoli za fotografijo ne moreš v vseh štirih letnikih v večinskem delu poučevati zakonitosti in postopkov analogne fotografije! Analogna fotografija je pomemben temelj fotografskega znanja, o tem ni dvoma. A mladinci, ki se vpisujejo v to šolo, se pridejo izobraževat za poklic, za poklicne fotografe in fotografinje, ne pa za poklicne nostalgike. Opraviti je potrebno miselni preskok od analognega k digitalnemu. Zavedati se je treba, da se večina današnjih in jutrišnjih dijakov prvega letnika sploh nikdar ni srečala z analogno fotografijo. Začeli so z 300D, 350D, D70, D50..., z vpisom v prvi letnik pa začnejo z intenzivnim učenjem klasičnih ČB procesov. Tako se vrnejo nazaj v čas in se učijo stvari, ki bi jih morali danes le poznati, ne znati. Tak način sicer vzpodbuja kreativnost, a obenem mori podjetnost. Kar pa ni prav; šola namreč izobražuje za poklic, dijak naj bi bil po štirih letih pripravljen na službo, ne pa na imeti se luštno.Osebno mi je klasičnana ČB Fotografija zakon, deloma sem se zaradi tega tudi vpisal na SŠOF. Pogosto pa pomislim na dijake v 'rednem programu'. Bodo dobili sodobno znanje, potrebno za solidno službo?

Zadnjič sem spregovoril par besed z modelom, ki obiskuje tretji letnik izobraževalnega programa za poklic fotografskega tehnika. Da se je odzval na oglas, prek katerega je fotograf iskal pomoč pri studijskem fotografiranju, mi je dejal. Na vprašanje fotografa, s čim je že seznanjen oz. kaj zna, je odgovoril da 'obvlada' ČB in barvno fotografijo, ročno in strojno razvijanje ... Fotograf ga je prekinil, mu dal v roke 1Ds mkII in ga vprašal:”Pa tole, a s tem znaš delat?” Ali je znal ali ne lahko sklepate po naslednjem fotografovem vprašanju, ali je ta dijak do zdaj živel pod sodom ...

Dejansko šola nima sodobnega izobraževalnega programa. Samo pomislite, kako je (digitalna) fotografija napredovala v zadnjih štirih letih. Kaj vse se je spremenilo, medtem ko je pred štirimi leti še fazan danes maturiral? Zakonitosti ostajajo zakonitosti, a fotografskih postopkov ne moreš prikazovati na predpotopni Praktiki in dijakom zraven razlagat, da je to danes že precej drugače, naprednejše. Kako drugače? Kako naprednejše? Je treba pokazati, dati v roke, poskusiti ... Relistu ti lahko razlagaš o vrstah podlag, različnih tipih pnevmatik, kje so nevarnosti, da ti 'odnese rit' in te vrže iz ovinka ... A dokler ne bo sedel za volan, je brez veze. Sponzor bo hotel, da vozi in zmaguje, ne pa da ve vse o tem, kako se vozi renault 5 turbo, za volanom pa tema. Brane Kuzmič je nekdaj s takšnim avtom resda zmagoval, celo vrsto let zapored, danes ga pa nihče od dirkačev ne bi hotel imet niti za iskat pivo na črpalko. Ne renaulta 5 turbo, ne Braneta ... :)

Pa na celi šoli, na celi šoli, v kateri se mladinci izobražujejo za poklicne fotografe, en sam 10D ... Na čem naj se dijaki pa praktično preizkušajo? Kje je zdaj Canon, ki se hvali s 85-odstotnim tržnim deležem v pro D-SLR kategorijah? Ali pa Nikon in ostali, ki se trudijo svoje deleže zvišat? Ja mater, saj gre vendarle za izobraževanje bodočih kupcev njihove opreme, bodo pa ja dal vsak en D-SLR komplet za pomoč pri šolanju in nenazadnje v dobro samopromocije, ne? Ne.

Kje je država, ministrstvo za šolstvo, da kljub prek petnajst let trajajočemu trudu fotografske prosvete, mnogi med njimi pač ob razpoložljivih sredstvih učijo prav na SŠOF, še vedno ni dala zelene luči za višješolski študij Fotografije? Je zagrizenim treba iskat kvaliteten študij na Češkem, v Italiji, Veliki Britanji?! Ne, to bi lahko že vrsto let imeli doma.

Fotografija je izjemno močno vpeta v naš življenski prostor; v oglaševanje, medije, izobraževanje, gospodarske panoge... in menim da vsaj devetdeset odstotkov lastnosti uspešnega fotografa temelji na (trdem) delu in takšni ali drugačni izobrazbi. Le deset odstotkov pripišem talentiranosti. Nihče ni rojen kot fotograf.

Nismo narod fotografov. Ker nimamo vzpostavljenega sodobnega, naprednega in učinkovitega izobraževalnega sistema. Ta je nujno potreben, ker ni vse v tem, da nekdo loči med zaslonko in zaklopom. Lahko pa smo, denimo, narod odličnih amaterskih fotografov.

Andrej Korenč - fotokaj


Kolumna ter v njej izražena mnenja in stališča so osebni pogled in avtorsko delo pisca kolumne in tako ne izražajo ali podpirajo stališč oz. mnenjske politike internetnega portala Slo-Foto.net.
Sorodne novice
Komentarji
Peter Bernik (@Noob)   15. Jun 2006 20:38
Stanja na SŠOF sicer ne poznam iz prve roke, glede višje-visokošolskega študija in vsega ostalega se pa strinjam.

Dobra kolumna.
Klemen (@DkleMAN)   15. Jun 2006 20:44
bravo... spet se strinjam s tabo... danes sem se pogovarjal z prof.Gorencom in mu onemil umik večjih podjetji z analognega sveta in kaj misli o tem.. prašal sem ga ali bo še dolgo temel šole analogna fotografija? zelo prepričano mi je rekel da vsaj še 20 let... vendar da vedno več vklučujejo digitalno fotografijo... iz 0% so že povečali na 20% neki tazga...

LP
Miha Skulj (@mihaha)   15. Jun 2006 20:47
Ali mislite da bi se višja šola za fotografijo prijela v Sloveniji? Vem da so bili nekoč že izdelani načrti za tako institucijo, vendar je potem vse nekako padlo v vodo.
gasper trampus (@gtyrant)   15. Jun 2006 20:56
bi bilo fajn če bi bila še višja fotografska,recimo za nadalni študij iz srednje fotografske,pa recimo za take k bi se vpisal tja po....... če bi se prijela pa je drugo vpr.
jaz mislm da če bi bil dobr program bi se mogoče še prijelo.
Uroš Uršej (@Lucifix)   15. Jun 2006 21:29
Visoka šola Slo-Foto.net za fotografijo hahaha
Lenart Senica (@lenyn)   15. Jun 2006 21:30
bravo! super kolumna. upam da se bo na področju šolanja kaj spremenilo (na bolje).
iztok (@izo)   15. Jun 2006 21:58
hja, tako je. fotič je orodje in nekako namen šol ni, da igrajo vlogo priročnika, ki da dobiš zraven fotiča, vseeno pa ne grobo je trenba poznaz opremo in rokovanje z njo. nismo narod fotografov? ne vrjemem, če je kateri nacija bolj udarjena na fotkanje, kot smo mi, gauss je pa pač kot povsod, ker nas je manj, je pač tudi štev. vrhunskih/umetniško-izraznih fotografov manj oz so bolj usmerjeni na naravo, se mi zdi, kar pa ni nič slabega, sloevnci smo precej navezani na naravo, kar je neka lepa lastnost, samo če bi še malce znali zaščičit to našo lepo slovenijo, ne bi nič škodilo.
no, sej imajo zunaj boljše šole, vendar se je morel vsak fotograf v tujini orenk izkazat,m tudi ja ulici ali pa še kje, brez skrbi. sicer pa sej se odpiramo, meje padajo, greš na študij v dunaj/prago, če ste zadeva res veseli in se lahko vrneš nazaj ipd.
no, sej ne rečem, se da nekaj resnic najt v textu, to vsi vemo, da so naše izbraževalne ustanove preveč teoretične brez dovolj prakse ipd, vendar po mojem se bo počasi to začelo popravljat, se mi zdi, ker tudi na ta delavno mesta prihajajo novi ljudje, z novimi pogledi, prakso iz tujine ipd. stari dinozavri bodo počasi odmrli, tranzicije bo upam počasi konec, mogoče tudi fotografija pride na svoje, poleg sto drugih stvari še, jasno.
Klemen (@DkleMAN)   15. Jun 2006 22:37
mislm da smo že velik povedal o višji šoli fotografije... kot je bilo že rečeno ta projetk še živi... na njem pa dela večina prof. iz SŠOF... kot pa tudi sami pravijo da ne morejo oni vsega sami, furat gimnazijo ob enem pa sestavljati programe za višjo šolo itd itd... obljubljeno je da se stvar postavi na noge v roku 4 let... imajo tudi že lokacijo... sicer pa moramo počakati 4 leta da vidimo če bo iz te moke kaj kruha... lačni smo že predovgo...
tomaž (@mju)   16. Jun 2006 00:21
ta ti je pa ratala, bravo!!
noname (@xpr0ject)   16. Jun 2006 02:39
Dobro povedano!

LP
Matej (@OKO)   16. Jun 2006 14:43
vrana vrani ne izkljuje oči.
Matev (@Matev)   17. Jun 2006 10:45
naše šolstvo se prepočasi odziva na spremembe

naj omenim naprimer srednjo grafično šolo v ljublkjani, kjer poučujejo stvari, ki v praksi ne obstajajo že nekaj desetletij

ccc

danes če res nisi vsaj malo samouk ti šola nudi odločno premalo
Aljaž Celarc (@Hendrix)   19. Jun 2006 22:12
Zelo zanimivo branje! Dobr si povedal.
Janez (@janezek)   20. Jun 2006 10:20
Končno nekdo, ki si upa naglas in javno to povedati!
Odlično!
Matjaž (@sajhtam)   22. Jun 2006 15:10
To je problem skoraj vseh srednjih šol! Nobene prakse! Poučevanje snovi, ki se malokje ali pa sploh ne uporablja. In še to na tak način, da ti tako ali tako ne bo veliko koristilo. Žal je šola samo za papir, s katerim pač imaš potrdilo, da veš da ta poklic obstaja in da si nekaj osnov pridobil, s katerim se lahko lažje začneš učit v službi. In v službi oz. "real life" dobiš znanje in izkušnje, da lahko preživiš.
Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki.