Nova kolumna: Za pir

Na portalu Slo-Foto.net objavljamo novo kolumno avtorja Andreja Korenča - fotokaj.

"Biti fotograf je zakon. To je en tak izi, nenaporen način, kako priti do denarja. Ni nam treba ob petih zjutraj vstajat, da smo ob šestih že na šihtu, na malico ali pir gremo kadar se nam dvigne, delamo na “terenu”, ne nosimo kombinezonov ali halj, nimamo črnega za nohtom, praktično nikdar ne zašvicamo, na koncu se še bejbe na nas lepijo kot muhe na med in plačani smo “ful”. Večina predstav, ki o fotografih krožijo naokrog, je takšnih."

kolumna

Biti fotograf “full time”je naporen, predvsem pa stresen poklic in roko na srce, takole na oko morda res ni videt tako. Pa je, a ljudje si to razlagajo malce bolj po kavbojsko ... “Kva je ti, umetnik ...?!” Vsakič posebej, ko me kdo takole pobara, me te besede tako zmotijo, da me prime razmišljat o pokanju po zobkih, pljuvanju, brcanju v rit in podobnih načinih primitivnega kontakt-sporazumevanja. Resda je v fotografiji meja med umetnostjo in obrtjo dodobra zabrisana in med fotografi umetniki nedvomno so, a sam se raje (pa tudi bolj oz. povsem opravičljivo) kot za umetnika, označim za obrtnika. No, gre za neko fiktivno deklariranje, dejstvo namreč je, da tudi obrtnik v pravem pomenu besede nisem.

Ali in kaj je upravičeno in kaj ne, prepuščam odločitvi vsakega posameznika, a umetniki imajo v širši, “laični javnosti” vendarle prilepljeno oznako nekakšnih luftarjev. “Ma ja, tisti je neki umetnik ...,” lahko večkrat takole, na cesti, slišimo ali celo rečemo. Fejst dec je vedno tisti ki se popoldne, po šihtu, pripelje z vinsko rdečim golfom II in dobro pošvasa balkonsko ograjo ali kletko od traktorske nakladalke, umetniki s(m)o pa nekako ... rizični. Niti ne delajo, fotografi npr. le hodimo naokrog in opletamo s fotoaparati, da bo ja vsem jasno kako pregrešno so dragi in kako smo sami kul.

S tovrstnim pišmevuhovskim odnosom se sam srečujem skorajda dnevno, prepričan pa sem, da se tudi vsi ostali ki se, pridobitno ali ne, ukvarjate s Fotografijo; naše delo enostavno ni (dovolj) cenjeno. Tu bom že takoj opozoril na dva vidika problema o katerem govorim. Prvi je avtorjev; ne pišem o ceni, ki si jo avtor pripiše sam, češ, jaz sem ultra car in to tako dobro naredim, da si ti mojih fotografij ne moreš privoščiti, pa če prodaš telesne organe cele svoje familije. Ne, ne govorim o tem, temveč o cenjenosti naših fotografij s strani prejemnika oz. kupca; nekega Janeza, ki se je znašel tik pred tem da prejme našo fotografijo. Koliko, meni, je vredna? Na kakšen način in koliko ceni ter spoštuje naše delo kot delo fotografa in, nenazadnje, koliko je pripravljen za fotografijo odšteti?

Nič. Fotografija, oz. fotografiranje daje videz enostavnosti, nenapornega, nezahtevnega, samozadostnega ter uživaškega početja in kot takšno v očeh Janezov niti ni vredno kakšnega posebnega plačila. Ne spomnim se, kdaj me je nazadnje kdo vprašal, koliko košta od mene kupiti fotografije, če me je sploh kdaj kdo vprašal. Vedno me vprašajo le, ali imam s seboj “kaj za pisat”; da si bom zapisal naslov, na katerega naj pošljem “slike”... Pa ko za časopis delam reportažo s kakšnega dogodka, me vprašajo tudi s katere televizije sem, ali pa če bo “tole zvečer pri Dnevniku ...?” Dvomim, da televizijskim snemalcem folk teži, a so “... prišli slikat za Delo? Direkt ...?”

Zunaj, na “trgu” je enormna količina fotografij, ki so v finančnem smislu nekako zgolj balast. Balast zato, ker v praksi nikogar ni nič stalo te fotografije posneti in nikogar ni nič stalo te fotografije si prilastiti. Vsi vemo da to v teoriji ni možno, le zavedamo se tega ne. S pojavom digitalne fotografije in vrtoglavih številk, ki pričajo o abnormalnem porastu kupovanja digitalnih zrcalno-refleksnih fotoaparatov, smo prišli tik pod vrh obdobja, ki se bo končal z overloadom; z dobesedno prenafukanostjo s fotografijami v vseh sodobnih elektronskih medijih, med katerimi bo gotovo prednjačil internet. Ko se bodo v (ne tako?) bližnji prihodnosti pričele uresničevati še napovedi strokovnjakov, ki predvidevajo da bodo elektronski in interaktivni mediji sčasoma popolnoma ukinili oz. preživeli klasične tiskane, bo kolaps popoln.

Tehnološki napredek pri nadaljnem razvoju digitalne Fotografije v kombinaciji s svojo posledico, bližanju overloada, poleg vseh ugodnosti ki jih prinaša, gotovo vodi še k enemu rezultatu, ki pa bi se ga morali vsi mi, fotografi, pravzaprav bati. Razvrednotenju fotografije kot medija, ki nosi sporočilo. Tehnologija z vedno udarnejšim tempom evolvira in hkrati postaja dostopnejša vedno širšemu krogu uporabnikov. Naraščajoče število fotografov vodi k naraščajočemu številu fotografij in ni hudič, da bo enkrat vsega vkup preveč.

Razvijata se dva od treh najpomembnejših dejavnikov za ugodno fotografsko delovanje; tehnologija in nekakšna fotografsko-tržna kolektivna zavest. Ne razvija se pa tisto, kar je najpomembnejše; vizija vsakega posameznika, tj. fotografa. Danes fotografi na začetku svojih poklicnih še vedno mislijo, da navedba imena, avtorja, ob fotografiji v neki reviji odtehta plačilo in so tako pripravljeni delati za bonna gracie. V zameno za nekakšen kretenski prestiž, ki ga občutijo, ko ugledajo svoje ime na straneh različnih medijev. No, bonna gracie my ass! Lastniki, izdajatelji, uredniki in nenazadnje tudi bralci, se danes poserjejo na avtorstvo. Avtorstvo je danes le suhoparni pravni aspekt objave nekega dela. In bolje ne bo.

Usluge so usluge. Zastonjkarstvo je pa naš problem in s tem, ko delamo za pir, si le kopljemo luknjo. Ali je ta luknja grob, bomo še videli, vsekakor pa je mrzla, temna in nič kaj dobrega ne obeta.

Andrej Korenč - fotokaj

Kolumna ter v njej izražena mnenja in stališča so osebni pogled in avtorsko delo pisca kolumne in tako ne izražajo ali podpirajo stališč oz. mnenjske politike internetnega portala Slo-Foto.net.
Sorodne novice
Komentarji
Peter Bernik (@Noob)   7. Jul 2006 01:53
TO! To je pravi fotokaj, to sem čakal do zdaj. Pa ne da prejšnje kolumne ne bi bile dobre. So bile, nekatere zelo dobre. A šele ta je tista zares prava, spisana v tvojem slogu. V glavnem, prava poslastica!

Pa še drži vse skupaj. Ravno danes sem delal za per, pizda. No bila je sicer simpatična znanka, a delal sem za per...
Klemen (@DkleMAN)   7. Jul 2006 14:05
bravo...
chips (@chips)   7. Jul 2006 14:58
Se podpisujem pod predhodnikoma. Bravo Andrej.
izzydoor (@izzydoor)   7. Jul 2006 16:11
Dobro napisano. Pravzaprav odlično, saj sem sedaj res dobil predstavo kako se počuti profi fotograf. Mislim da je to peta kolumna, ki sem jo prebral tukaj, pa mi ne pride na misel niti ena sama pozitivna misel, ki bi se navezovala na fotografijo in vse kar jo spremlja. En sam jamranje in suffer, na koncu pa 30 komentarjev, kako se vsi strinjajo.
Saj vas nočem zajebavat ali nekaj podžigat, ampak, a res ni v svetu fotografije nič lepega, o čemer bi se pisale kolumne? Mislim, da bi bilo to res užitek brati, še posebej izpod tipkovnice tako zanimivega pisca, kot je Fotokaj.

Ne mi zamert, vzemite to kot dobronamerno.
Peter Atanackov (@Geo)   7. Jul 2006 16:27
Z eno besedo receno je tole odlicno, sam kaj nuca, ko je tako tezko sprmenit misljenje ljudi.
Matej (@OKO)   7. Jul 2006 16:54
lepa beseda lepo mesto najde.
rokin_ (@rokin_)   7. Jul 2006 16:55
Izzydor, a še nisi opazu, da so kolumne na splošno samo izlivanje žolča avtorja.

Meni je pomembno, da lahko naredim posnetek, ki mi je všeč, dam narest fotografijo in obesim na steno. Umetniška fotografija!
Fotograf za nek časopis je pa v tehničnem smislu lahko vsak.
Janez (@janezek)   7. Jul 2006 18:38
Andrej, včlani se v DPFS, tam ne jamramo več, ampak (žal le nekaj) posameznikov trdo gara, da se ta začarani krog začne vrteti v drugo smer.
Ja, jamrati je lahko, ko pa je bilo treba plačat članarino in še kaj postoriti, je pa večina najbolj glasnih poniknila.
Dejstvo je, da je v Sloveniji fotografov preveč, da fotografija izumira, ker kvalitetnih posnetkov (skoraj) nihče več ne rabi, saj jih 99% potrošnikov niti opazi ne. Zakaj bi naročnik plačeval kvaliteto, če vložka ne bo dobil povrnjenega?
Enako je pri oblikovalcih, pri muziki, ma na vseh področjih. Prodaja se ceneni pofl. Žal tako je in to bo zelo težko spremeniti. Preživeli bodo le najboljši fotografi, kot v vseh drugih panogah.
whitto (@whitto)   8. Jul 2006 20:15
"Ne spomnim se, kdaj me je nazadnje kdo vprašal, koliko košta od mene kupiti fotografije, če me je sploh kdaj kdo vprašal."

Mogoče te pa ne vprašajo, ker preveč zanič fotografiraš...

@Izzydoor ("ampak, a res ni v svetu fotografije nič lepega, o čemer bi se pisale kolumne?")
Se podpišem poleg. Seveda je to retorično vprašanje, zakaj pa o takih stvareh tako redko beremo, nam je odgovoril pa Rokin_ ("na splošno samo izlivanje žolča avtorja").

Tak človek, ki zgolj jamra, počne to kot avtoličar, kot pilot, potapljač, tudi fotograf. Če je naveličan samega sebe, mu poklic ne bo pomagal na bolje...
Bojan Dremelj (@1qa)   8. Jul 2006 22:40
Madona Andrej! Zdaj si pa še ti začel o razvrednotenju slovenske fotografije. Verjetno si to izmeril strogo statistično - število vrhunskih fotografij na število posnetih (najbrž tudi ostali jamrači to tako delajo)... noro!

Prepričan sem, da je na slovenskem še vedno enako ali pa morda še kakšen več (kot v časih analogne tehnike) dobrih fotografov. Umetnikov z vrhunskimi fotografijami. Prepričan sem tudi, da je več tistih, ki se resnično zavedajo lepote dobre fotografije in da tudi njih število ne upada.

Vrag je seveda z obrtniki, med katere se tudi sam prištevaš. Ceno pač določa trg in da lahko živiš od fotografije, moraš biti konkurenčen. Boljši od drugih. Toliko boljši, da bo urednik rekel "Wauu" in ti brez vprašanj odštel cekin. Samo to in nobeno jamranje po spletu...

Še o zasičenju... ne prihaja do zasičenja zaradi števila fotografij, prihaja do zasičenja s fotografi obrtniki, ki bi radi živeli samo od fotografiranja.

LP Bojan

BTW: V eni od prejšnjih kolumn si precej pizdil, da te, bebci, ne razumemo. Morda bi bilo pa dobro, da včasih besedo kako drugače zastaviš. Dobronamerno mišljeno, kajti navsezadnje le mislim, da so kolumne zato, da se malo dviguje prah in da je dobro, da kaj napišeš. ;-)
Andrej (@fotokaj)   10. Jul 2006 14:21
Bojci, ne bodi tak pizdoon ter ne obracaj mojih besed in jim ne pripisuj drugacnega pomena, kot ga jim sam!
Se ti zdi fer do drugih bralcev, da jim skusas prikazat neko drugacno sliko z razvrednotenjem mojega mnenja? Moje kolumne to pac so; mnenja, moja mnjenja. Niso predavanja, elaborati, raziskave, trditve, temvec zgolj mnenja. Jaz pac delim z Vami svoj nacin razmisljanja o Fotografiji. Od nikogar ne zahtevam, niti ne pricakujem, da se bo z mano strinjal ali mi pritrjeval.

Zagotovo je danes tudi vec dobrih fotografov, kot vcasih. A tu je debata tekla o vecjem stevilu slabsih, tako da ne bodi neucakan, pojdi na pumpo po lucko in pocakaj da napisem kolumno o dobrih fotografih. Pa glej da jo bos prebral in spljuval, ker sicer ne vem kdo bo to storil.

Pri zasicenju se motis ti; v cistem prakticnem smislu vsekakor prihaja do zasicenja zaradi stevila fotografij; le-teh je ogromno, pa ce jih posnamejo trije fotografi ali pa tisoc. `Problem` je v stevilu fotografij. Stevilo fotografov je vzrok, stevilo fotografij pa je posledica.

O tem, da se pristevam med fotografe obrtnike pove vec kot dovolj moj naslednji stavek: '"... No, gre za neko fiktivno deklariranje, dejstvo namreč je, da tudi obrtnik v pravem pomenu besede nisem."
Torej, sam se nikamor ne pristevam, ti pa ne bodi usrane in ne obracaj mojih besed.

V zadnjih treh vrsticah si napisal pa tocno to kar je od trebe edino fer; "... da te, (mi) bebci, ne razumemo." Vem, res je da me ne, a ce me ne razumes, ne serji po moji kolumni. Lahko pa napises svojo, Luc jo bo z veseljem objavil in serji po njej. Moje so pisane za nebebce.

Sicer pa; hvala vsem za zdravo kritiko in pohvale ter lep pozdrav vsem s Slovaske.
Bojan Dremelj (@1qa)   10. Jul 2006 23:40
Andrej, uživaj na Slovaškem. Tam so zelo prijetni ljudje, pripravljeni posvetiti se gostu. Pa kaj zares pozitivnega spesni tam (magari o prijaznosti gostiteljic in gostiteljev), da ti bom kaj pohvalnega lahko napisal nazaj in da ne bom imel moralnega mačka, kot danes, ko si me ocenil, da bebec vse povprek popljuvam...

LPB
Primož (@bevcan)   14. Jul 2006 20:42
Če vam je tako hudo pejte delat v rudnik. Danes vsi "umetniki" nekaj jambrajo in stokajo da jim ne gre. Sori ste pač privatniki ki vam ne gre. A ste gdaj slišal kakega tišlrja jambrat da mu ne gre in da dela samo za male pare. Jebi ga konkurenca je huda povsod če ne gre v fotografiji pač ne gre se pač oprimite česa drugega če mislite da je lažje in bolj donosno. Danes bi vsi delali točno tisto kar si zmislijo in za to še mastno vlekli. Če ni ni nimaš kej in delat je pač treba kej druzga fotografija pa ostane za hobi, ki pač stane. Za neki je pač treba denar ponucat. Pač ne borš bit v Sloveniji kavboj.
Janez (@janezek)   17. Jul 2006 15:04
Ja, s to razliko, da tišlarju ali pa avtomehaniku noben ne komplicira, če je treba plačat pet jurjev na uro, fotografi naj bi pa kar zastonj delali, pa še bi jih zmerjali z mrhovinarji, ane
Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki.